Was er eerder nog sprake van het vliegveld van Ameland naast de luchtvaartfunctie ook andere publieksgerichte functies te geven, nu gooit het college van B&W van Ameland het over een iets andere boeg. Het college stelt voor de andere functies achterwege te laten en in plaats daarvan de gebouwen te moderniseren en de beeldkwaliteit te verbeteren. Daarmee wordt het vliegveld in de toekomst een aantrekkelijke en gastvrije locatie voor luchtvervoer en vliegsport.
Jaarlijks vinden er ongeveer 4300 vliegbewegingen plaats op het vliegveld. Het gaat voornamelijk om rondvluchten, parachutespringen en zweefvliegen. Ook worden er ongeveer 170 helikoptervluchten per jaar uitgevoerd voor zieken- en ongevallenvervoer en andere noodsituaties.
Kwaliteitsverbetering
In 2013 stelde de gemeenteraad al dat er wat aan het vliegveld moest gebeuren. De raad wilde toen gebouwen aan de oostkant van het vliegveld voor, waar andere functies een plek konden krijgen. Na evaluatie zoals omschreven in het Coalitieakkoord 2020 – 2022 werd vastgesteld dat er geen echte noodzaak bestaat voor extra functies. Kwaliteitsverbetering staat hoger op de agenda.
Afspraken
In de toekomst willen B&W alleen luchtvaartgeoriënteerde bebouwing toestaan op het vliegveld, zoals ook in lijn is met de afspraken in het coalitieakkoord. De pijlen worden gericht op het verbeteren van beeldkwaliteit, wat betekent dat de particuliere hangaar wordt vervangen en de meer dan veertig jaar oude gebouwen op het vliegveld op termijn ook worden aangepakt. Er wordt nog onderzocht of dat moet gaan om renovatie, beperkte nieuwbouw of volledige nieuwbouw. Aan het einde van dit jaar neemt de gemeenteraad hier een besluit over. Voor het besluit krijgen de huidige gebruikers en andere betrokkenen gelegenheid om wensen en ideeën kenbaar te maken.
Voordat het bestemmingsplan kan worden vastgesteld moet eerst een Luchthavenbesluit worden vastgesteld. Zonder dit besluit mag de luchthaven niet geëxploiteerd worden. Deze procedure start de gemeente binnenkort.