De Lelylijn is de beoogde snellere nieuwe spoorlijn tussen het Noorden naar de Randstad. De lijn zou sneller, rendabeler en goedkoper zijn. Momenteel zit de verbinding nog in de ontwikkelfase.
De Lelylijn zou een boost betekenen voor de economie van het Noorden, zo staat in een rapport van Rijk en Regio. De aanleg van de lijn zou 22.500 reizen per dag kunnen opleveren.
Betere buslijnen bieden volgens het rapport geen uitkomst, en het verbeteren van de al bestaande spoorlijnen kost mogelijk meer dan het aanleggen van een nieuwe lijn.
Verstedelijking
Om de Lelylijn zo optimaal mogelijk te benutten is wel verstedelijking van het Noorden nodig, staat in het rapport. Hiervoor zouden ongeveer 100.000 nieuwe woningen in het Noorden moeten worden gebouwd. Groningen zou bijvoorbeeld kunnen groeien van 205.000 naar 340.000 bewoners, Drachten van 50.000 naar 84.000 en Heerenveen van 40.000 naar 90.000. Of de groei van de plaatsen wenselijk is moet in overleg met de inwoners uit het Noorden besproken worden.
Met de nieuwe lijn zijn reizigers van Groningen in 85 minuten in Amsterdam-Zuid. Met de ‘gewone’ lijn is dat 120 minuten. De route loopt van Groningen via Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad naar Almere, en vervolgens naar Amsterdam.