Boppe Yn
Home » Geniaal algoritme van Manué Gerrits’ maakt veerboten van Doeksen zuiniger

Geniaal algoritme van Manué Gerrits’ maakt veerboten van Doeksen zuiniger

De overtocht van Harlingen naar Terschelling en vice versa kan aanzienlijk zuiniger. Manué Gerrits (46) heeft een innovatief algoritme ontwikkeld waarmee de veerboten Willem Barentsz en Willem de Vlamingh van rederij Doeksen een constant toerental kunnen behouden. Dit heeft positieve gevolgen voor zowel het brandstofverbruik als de CO2-uitstoot. Gerrits’ achtergrond in de zeevaart en zijn werk in de offshore-industrie vormden de basis voor deze baanbrekende oplossing.

De Oorsprong van het Idee

Het idee ontstond tijdens een veerboottocht naar Terschelling. Gerrits merkte dat het toerental van de motor voortdurend veranderde, wat volgens hem niet efficiënt was. Met zijn ervaring als zeevaartdeskundige en zijn huidige functie als productie-engineer, besloot hij een oplossing te vinden. Zijn zoektocht leidde hem naar een masteropleiding Maritime Innovations aan Maritiem Instituut Willem Barentsz, waar hij een werkend prototype moest ontwikkelen als onderdeel van zijn studie.

Het Probleem en de Oplossing

Om het probleem te begrijpen, vergelijkt Gerrits de situatie met autorijden. Net zoals een auto meer brandstof verbruikt bij wisselende snelheden, verbruiken veerboten meer brandstof als hun toerental voortdurend verandert. De veerboten hebben te maken met variërende elementen zoals wind en stroming. Bemanningen proberen dit op te vangen door voortdurend aanpassingen te maken, maar dit leidt tot inefficiëntie.

Gerrits ontwikkelde een algoritme dat het traject in achttien stukken verdeelt, zowel voor de heen- als de terugreis. Dit algoritme maakt gebruik van beschikbare data over stroming en wind om het meest efficiënte toerental te berekenen. Hierdoor kunnen de veerboten ondanks variërende snelheden een constante vaartijd van twee uur aanhouden.

Testvaarten en Resultaten

De eerste testvaarten waren spannend voor de bemanning, die bang was te langzaam of te snel aan te komen. Maar het algoritme bleek nauwkeurig; de schepen arriveerden precies op tijd. Vervolgens berekende Gerrits de potentiële brandstofbesparing, die tussen de 2 en 18 procent per overtocht ligt, met een gemiddelde van 5 tot 6 procent.

Impact en Toekomst

De besparingen hebben een significante impact. Brandstof is een grote kostenpost voor Doeksen, en minder verbruik betekent niet alleen kostenreductie, maar ook minder CO2-uitstoot. Dit past in hun streven naar duurzaam ondernemen. Gerrits is al in gesprek met Doeksen om het prototype verder te ontwikkelen en te implementeren.

Conclusie

Dankzij het algoritme van Manué Gerrits kunnen de veerboten van Doeksen efficiënter varen, wat leidt tot aanzienlijke brandstofbesparingen en een lagere CO2-uitstoot. Dit project toont aan hoe innovatieve oplossingen in de maritieme sector kunnen bijdragen aan duurzaamheid en kostenreductie. Gerrits’ werk is een inspirerend voorbeeld van hoe technische kennis en creatieve probleemoplossing hand in hand gaan.

Redactie

Redactie

De redactie van Boppeyn staat centraal in de verspreiding van nieuws en informatie over Friesland. Wij bieden lezers uitgebreide, actuele berichtgeving over lokale gebeurtenissen, culturele festiviteiten, economische ontwikkelingen en milieu-initiatieven. Ons team, diep geworteld in de Friese gemeenschap, is toegewijd aan het leveren van nauwkeurige en boeiende content die de essentie van Friesland vangt. Bij Boppeyn bent u verzekerd van kwaliteitsjournalistiek die de verbinding legt tussen de Friese identiteit en de bredere maatschappelijke context.

Volg ons op Social

Wees niet verlegen, kom in contact. We houden ervan om interessante mensen te leren kennen en nieuwe vrienden te maken.